Untung Cikgu Zaman Sekarang, Murid Hantar Gambar Bogel!



Menjadi satu lumrah buat guru dalam berhadapan dengan pelajar mahupun murid yang nakal serta susah untuk dilentur. Tambah pula dengan cadangan untuk menghalang hukuman rotan dilaksana, lagi bertambah pening, kan?

Namun, atas dasar tanggungjawab dan peranan mereka sebagai ‘ibu bapa kedua’, individu-individu tersebut tetap meneruskan tugas mereka dengan penuh dedikasi.

Namun, ada ‘peel’  segelintir pelajar yang boleh membuatkan guru tepuk dahi dan tak senang duduk.

Cuba bayangkan kalau anda seorang guru, dan mendapat kiriman gambar bogel dari seorang pelajar perempuan, apakah reaksi anda?

Ya, situasi tersebut merupakan realiti zaman kini. Melalui satu ‘screen-captured‘ yang kemudiannya dikongsikan oleh satu sumber, seorang guru telah ‘dinodai’ dengan satu kiriman foto bogel muridnya sendiri! Buat hal betul.

Melalui foto tersebut, murid itu dilihat menegur gurunya dahulu di ruangan aplikasi WeChat sebelum bertindak menghantar ‘selfie‘ bogel sendiri.

Tak tahu lah nak klasifikasikannya sebagai ‘rezeki terpijak’ ataupun ‘cari penyakit’, namun ia jelasnya bukanlah satu momen yang mudah untuk ditangani oleh guru terbabit.

Yelah, silap haribulan, guru terbabit pula dituduh mencabul dan melakukan gangguan seksual terhadap muridnya sendiri.

Tak meletakkan justifikasi mahupun menyalahkan mana-mana pihak, namun insiden sebegini bukanlah suatu yang boleh dianggap picisan dan kes terpencil.

Harapnya, ada pihak yang membuka mata dan menilai kembali hala tuju hukuman kepada pelajar serta sistem pendidikan negara. Murid sekarang bukan macam murid dulu dah…

Sumber : Mynewshub

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »